18 juli 2018

Lat i Sicilien

Torkan och värmen är plågsam. Trots det eller tack vare det är jag extra tacksam för mycket. Jag ligger i skuggan på en gammal solstol de varmaste timmarna och det är många timmar om dagen. Tänk att jag får vara så lat. Tidigt på morgonen kan man göra något om man orkar stiga upp. Mannen vill ju fiska och om vinden är passlig lägger vi ut några nät sent på kvällen. Då sätter vi klockan på tidig väckning och stiger upp så att vi kan vittja näten före sju.


Det är något magiskt med den tidiga morgonen. Sen får man ju krypa tillbaka i säng tills man är utvilad när man kommer hem igen :)

Resten av dagen går som sagt i solstolen. Lyssnandes på någon podd eller med en bok eller bara chattande med familjen.


Hettan är så intensiv och landskapet så torrt att man skulle kunna tro att man är på varmare breddgrader. Mitt vildvuxna Åkeröträd ser ju nästan ut som ett olivträd. Jag saknar inte till främmande länder, jag har mitt Sicilien just här. Efter siestan kan man ännu kärra ett par lass ved eller byta ett bräde på väggen om man vill känna sig nyttig, annars är jag bara glad att jag får vara lat.

2 kommentarer:

  1. Det är skönt! Tur att du har semester nu och att vi har Italien här :-) Just sade åt grannar att man inte behöver resa till Italien. Och just läste en bok on Sicilien, det var sååå passlig till dethär sommaren. Och igår fick jag en rekommendation till en annan siciliensk bok! Och en liten citronträd började växa, satt frön i krukan i januari, det är redan 3 cm hög.
    (läste di Lampedusa: Tiikerikissa, och Hornby: Mantelinpoimija rekommenderades)

    Jättetorr betemark påminner mig om Pieni talo preerialla. Det är precis likadant! Måste klä mig på en ruting klänning och hatt och gå springa på ängen någon dag. Vill du komma med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi har verkligen galet varmt just nu. Jag försöker se charmen i det och fantisera om mafiosos och släktfejder. En god pizza o litet vin i skuggan skulle också vara gott. Jag ser mig mera som en bestämd italiensk matrona än springande på en torr sommaräng :D Sadejust idag att värmen får mig att känna mig som en elefant så kanske det är savannen jag har hamnat på :)

      Radera