15 aug. 2018

En liten fisketur

Igår lade vi ut två nät. Det var spegelblankt på morgonen, inte blåste det mycket på eftermiddagen heller, otroligt fint på vattnet. Vi brukar lägga bara några nät, om det kommer fisk brukar vi få det vi behöver.


Det har varit dåligt med fisk hela sommaren, ända till slutet av juli har vi på sin höjd fått tre-fyra abborrar i gången. Men nu har det kommit litet bättre och vi tänkte att vi skulle kunna frysa in några filéer om det skulle komma litet mera.


Och tur hade vi, stora fina firrar var det. Jag brukar rensa fiskarna med sax. En riktig fiskare skulle säkert använda kniv men jag tycker det går snabbt och behändigt med sax.


Ett fint rensarbord har vi av vattenfast fanér som helt enkelt är skruvat på en stubbe, lagom höjd, lätt att skölja av.


När jag har rensat filéar jag, skär bort sidobenen och till sist skinnet. Jag sköljer inte fisken onödigt mycket, tycker bäst om att skölja av den sen före tillagning. Jag tar de sista benen och gör byxor av filéerna också just före de skall i stekpannan, tycker de blir bäst så.


Lagom många i platta paket och in i frysen så är många middagar förberedda!

2 kommentarer:

  1. Vad skönt! Jag fick också abborrar idag även utan nät :-D ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du också fick fisk. Ibland kan man få fisk hemlevererad ;)

      Radera