25 feb. 2019

Vårkänslor

När jag kom hem till helgen hade någonting förändrats. Efter en stunds funderande insåg jag att det är ljuset, ljuset har kommit tillbaka efter den långa vintern. Ljuset är härligt men obarmhärtigt. Det var dags att ta ner de rödrutiga gardinerna som vi brukar ha under vintern och hänga upp någonting annat. Det betyder ju också att de rena gardinerna från linneskåpet behöver strykas. Fast jag har ett strykbräde tar jag fram det sällan, det behövs egentligen bara när jag stryker någon skjorta, och det händer inte ofta, mannen brukar säga att dom nog blir släta efter ett tag ändå. Jag stryker gardiner på gammalt välbeprövat sätt. Jag tömmer köksbordet och breder ut svärmors yllefilt och ett tunnt bomullstyg och börjar på.



Fram med sprayflaskan och så är det bara att börja. När man väl kommer igång går det bra, varje gång undrar jag varför jag stryker så sällan. Det doftar ju så gott, och man ser resulrat genast!


Efter litet fönstertvätt blir det ljust inne också. Blommorna på gardinerna ger litet försmak av en varmare årstid, nu gäller det att njuta!

2 kommentarer:

  1. Era sommargardiner är såååå vackra! Det är fint med ljust men det syns att fönstrarna kunde ju någon dag tvättas.

    SvaraRadera
  2. Tack, jag tycker om dem fast de är gamla. Solen gör nog att all smuts syns :( jag försöker ta litet i taget, det blev mycket bättre med att tvätta insidorna på fönstern redan. Utasidan får jag ta nästa gång...

    SvaraRadera