24 juni 2014

Halvfärdiga projekt

Det regnade igen på morgonen. Jag hade tänkt börja kärra in veden i vedlidret och hade redan lejt litet hjälp men fick avboka hela projektet på grund av vädret, det är ju ingen idé att kärra in våt ved. Efter att ha dragit mig rejält över accepterad tid i sängen och fått i mig några muggar kaffe försökte jag komma på något roligt att göra. Det skall ju vara avkopplande och roligt att ha semester. Ett tu tre slog det mig att jag tidigare i vår tog min symaskin till landet och då började på nya verandagardiner. De gamla har sett sina bästa stunder och bleknat rejält i solen. De tidigare gardinerna var vita med blommor i blått och grönt, nästan allt i huset är grönt, mattor, tapeter och en hel del annat. Jag minns att de gamla gardinerna var svåra att sy då mönstret var så oregelbundet, jag fick mäta stup i kvarten för att få dem åtminstone nästan lika långa. Jag har som dålig vana att titta i rea korgar vilken butik jag än besöker och för länge sedan, kanske ett år eller så hittade jag två identiska borddukar för en liten slant. Gardiner tänkte jag genast, rutigt tyg, måste vara enklare att sy än blommigt. Färgerna kan ni ju gissa - jo, vitt, blått och grönt!


 Jag tänkte ju att jag slipper sy alla sömmar då dukarna redan var kantade och visst det blev litet enklare men samtidigt svårare då jag fick skarva i dem för att de skulle räcka till på längden. Kanske det skulle ha blivit enklare att köpa tyg i alla fall. Nu är de ändå färdiga, en gång fick jag ta ner dem och sy upp dem litet eftersom jag tyckte det blev för mörkt i verandan annars men ganska nöjd är jag med slutresultatet. Pelargonerna på skåpet är alla hängpelargoner. Den i mitten med vita randiga blommor är från i fjol, den har övervintrat under köksgolvet. De två andra köpte jag som små sticklingar i tron att de var vanliga röda pelargoner men lika "hängiga" är de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar