28 dec. 2019

En vacker dag

Det har regnat så länge att vi nästan har glömt att solen kan skina också på vintern. Under julhelgen blev vädret vackrare dag för dag. Med solen kom det också litet kyla och såväl marken som vattnet i strandviken har styvnat till. Medan vi ännu har båten i sjön passade mannen på att lägga ut några nät som vi tog upp tillsammans när jag kom hem efter en vända till stan. Jag startade från Åbo vid halv elvatiden och fick njuta av skärgården hela vägen. Det blir många vackra färjpass och vyer när man kör via Nagu och Korpo till Norrskata och tar förbindelsebåten därifrån.


Tidsmässigt är det fiffigare att åka med båten ända från Nagu kyrkbacken men just idag ville jag ha möjlighet att starta litet senare på förmiddagen och samtidigt köra via gravarna vid Norrskata kyrka. Eftersom jag var ledig kunde jag välja starttid och idag var det speciellt lyckat med så vackert väder. I slask och halka hade jag hellre valt den kortare landvägen och längre sjövägen.


Det hann redan börja skymma litet före vi kom oss iväg och ändå var det längre ljust idag än vad det har varit på länge. Strandviken har fått en tunn isskorpa men ännu gick det bra att komma igenom med båten. Eftersom det lovats litet mildare väder igen är det inte så bråttom att ta upp båten men snart börjar det nog vara dags för det också. En vacker sik fick vi och är glada för, det har varit knappt med fisk den här hösten. 


Vi svängde båten med fören ut i båthuset ifall det skulle bildas mera is inatt, den är lättare att få ut med fören före om den fryser fast. Det har lovats mildare väder men man kan aldrig veta med säkerhet. Det brukar konstigt nog bildas mera is med sydliga vindar, ett intressant fenomen som jag inte har nån förklaring på. Kanske sydliga vindar för in avkylt ytvatten som fryser lättare...vi får se hur det går inatt med den saken. Vi har i alla fall garderat oss för isbildning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar