5 dec. 2018

Stjärnklar decemberkväll

Eftersom jag var i stan över första advent styrde jag kosan mot holmen idag. Fördelen med helgarbete blir ju möjligheten till vardagsledigt och förlängda veckoslut ibland. I morgon är det ju också en sorts helg när vi firar självständighetsdag. Adventstiden är den arbetstätaste tiden i församlingarna och utan vila blir det stress och ingen glädje. Jag tycker om advent och väntan på jul. Det är så skönt att mysa i skymningen. Ljuset syns liksom bättre när det är så mörkt ute. Jag julpyntar väldigt litet och absolut inte ännu, en adventsduk på köksbordet och en liten gran med ljus ute på holmen. I stan har jag en liten gran på balkongen med en likadan enkel ljusslinga.


När jag har gjort julstädningen tar jag in litet flera mattor och hänger upp rutiga gardiner i köket. Mera än så behövs inte. När den riktiga julgranen kommer in är det sedan pyntat så det räcker. Tills dess tänker jag njuta av mörkret och mysa så mycket som möjligt. En långhelg med vila, mys och helt vanliga hushållssysslor är att tanka krafter. Det som gläder mig mest i arbetet är alla fina människomöten, alla människor har så mycket att dela med sig av, jag är priviligierad som får lyssna och vara en del av deras liv. Människor påverkas av sina med och motgångar och jag får lära känna så många slipade, gnistrande vackra diamanter. Här ute på holmen är tempot lugnare och människorna färre, jag har tid att se ut genom fönstret eller upp mot himlen eller bara lyssna till köksspisens knaster. När vardagen kommer är batterierna är laddade igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar