12 aug. 2018

Kapkrusbär, physalis

Nu finns det massor att äta i trädgården och växthuset. Jag går runtomkring och smakar på allt. En ny bekantskap är kapkrusbäret. Det har jag inte odlat tidigare. Jag har sett de små korgarna eller askarna i butiken med små papperslyktor och smakat då någon bjudit på kaka med kapkrusbär som dekoration. Jag visste inte hur de växer och att de går att odla i vårt klimat över huvudtaget.







De smakar ju ganska syrligt men gott. Det är knappast ett bär att sylta eller safta men definitivt att småäta eller dekorera med. Jag sådde fröna inne i mars och planterade ut dem i växthuset i slutet av maj. Sen har jag bara vattnat och tillsatt litet gödsel i vattnet och gallrat litet i djungeln för att de skall rymmas bättre.

2 kommentarer:

  1. Också jag tycker om smaken, det är litet exotisk. Säkert bäst som dekoration eller liten godis! Det är fint att få skörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja exotisk är säkert rätt ord. Den är ordentligt syrlig vilket är bra för jag tycker inte om alltför sött fast jag annars är en godisgris :)

      Radera