15 apr. 2014

Sommarblommor

Jag brukar försöka övervintra mina pelargoner genom att sätta dem under golvet i den källare vi har där i stenfoten. Tidigare år har det lyckats bra och av åtta pelargoner har högst en eller två dött. Vi har det rätt så trångt med våra två rum och kök så jag är nästan tvungen att plocka undan blommorna i november till vintern, kvar blir en kaktus som hänger i köksfönstret och svärmors dubbla Oleander. När vi slängt ut julgranen brukar jag sen ta fram pelargonerna igen och börja vattna och gödsla dem. I år blev blommorna kvar under golvet litet längre än förut och det har tydligen varit för torrt där för endast två hade liv.

För att ersätta litet av de förlorade blommorna besökte jag en plantskola som jag vet att säljer små pelargonskott. Jag har dåliga erfarenheter av de stora blommande pelargoner som säljs i maj i butikerna och plantskolorna, de brukar tappa en stor del av knopparna före de hinner slå ut. Om det är jag som gör något fel med dem eller om de bara ogillar miljöombytet vet jag inte. Med de här skotten hoppas jag att få njuta av hela blomningen. De första små blomknopparna syns redan så det bådar åtminstone gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar