13 maj 2015

Sticklingar

Jag hade idag förmånen att besöka Runsala botaniska trädgård. Då man bor så nära är det sällan det blir av att göra ett riktigt besök dit, då är det extra roligt när det blir av. Vädret var ju inte det bästa med tanke på alla planteringar utomhus och vistelsen där ute blev ganska kortvarig. Inne trivdes vi desto längre. Många av de blommor man odlar som rumsväxter växer så frodigt i vinterträdgården och de uppvärmda växthuset. De blommar för fullt och med stora fina blommor. Nog är det skillnad då omgivningen är optimal för växterna jämfört med hur de ser ut i våra mörka och torra vardagsrum. Så kan man ju köpa hem en och annan stickling också.



En sådan liten streptocarpus kunde jag inte motstå. Jag har så svårt att minnas namn på blommorna så jag fick ta kameran till hjälp, en anteckningsbok skulle också vara bra att ha i ryggsäcken för sådana viktiga saker.


Ett par pelargonsticklingar och slank också ner i väskan. Alla miniatyrer är så bedårande, såväl i djur och växtriket. Jag medger att jag är litet svag för sådana här små plantor. Nog skall det vara roligt att försöka få dem att överleva och se om de börjar trivas!

2 kommentarer:

  1. Oj, det är roligt att få nya plantbebisar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo de är så söta, litet känsliga också så det blir alltid spännande att se hur det går med dem.

      Radera