19 juli 2018

Gröna knoppar

Igår vattnade vi i marttalandet för första gången. Marttalandet är det man säger här på ön om man menar trädgårdslandet, marthorna införde antagligen nymodigheten med grönsaksland för husbehov på sådana här avlägsna och konservativa områden. Nå, mitt marttaland är inte konservativt, jag odlar mycket som folk förr i världen säkert inte skulle ha gått med på att smaka på. I år är landet mindre än vanligt men ändå har jag valt att odla bl.a flera sorters kål. Kål brukar ju vara litet kinkigt för att det drabbas av ohyra och jag har tidigare år inte gjort mig besväret att täcka odlingen så resultatet har varit därefter. En broccolibukett har jag skördat så här långt men den räknas inte riktigt för den hade stått i en odlingslåda och blivit ompysslad litet extra. Före jag vattnade igår kunde jag inte låta bli att kika in under fiberduken.

Och där växer kålen bra fastän det är torrt. Duken skyddar säkert för alltför stor avdunstning. Broccoli är ju inte exotiskt på något sätt men hemodlad smakar den extra gott tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Det ser jättefin ut. Och idag får vi regn, hurra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får nog ställa oss på rad o ta en Linedance för säkerhets skull 😃 jag hoppas men tror först när jag ser regnet 🙈

      Radera