26 aug. 2018

Sockermajsen börjar vara klar att skörda

Idag när jag gick till trädgårdslandet för att skörda ett kålhuvud märkte jag att majsen också behöver skördas. Jag har inte haft stora förhoppningar för majsen i år, den första sådden misslyckades delvis och när jag hade planterat ut de plantor som till sist blev av började det blåsa hårt och några knäcktes. Sen har jag skött dem litet dåligt också för att jag liksom inte riktigt har trott på dem från första början. Nu hade tofsen i ändan på majskolven blivit brun och kolven öppnat sig litet, dessutom hade något slag av bärfisliknande insekter märkt att det här var en söt grönsak för det fanns gott av dem på plantorna. Alltså ändrade jag planer och skördade majsen.


Visst är majsen en fin grönsak, den kommer i ett vackert paket dessutom. Det blev ungefär tio kolvar och endel var inte fullt pollinerade så de var inte fulla med majskorn men några var till min överraskning ganska bra.


Inte ser de ut som dem man kan köpa färdigt förkokta i affären men tre halvliters påsar har vi nu i frysen med majskorn för sallader eller grytor i vinter, inte illa. Nästa år skall jag absolut inte följa rekommendationerna på påsen om planteringsavstånd, jag tänker plantera dem tätare än så. Jag tycker det inte behöver vara mera än 20 cm mellan plantorna. Om man dessutom planterar dem så att man i varannan rad lämnar bara 10 cm rum före första plantan så står plantorna närmare flera plantor och pollineringen fungerar bättre. Det är ju vinden som sköter pollineringen så längre avstånd tycker jag ger sämre resultat. Dessutom skall jag gödsla bättre och så får vi hoppas att det regnar mera. Nöjd är jag ändå och alltid lika förundrad över hur vackra grönsaker är på olika sätt dessutom.

2 kommentarer:

  1. Egenodlat majs är så mycket smakligare och sötare än i mathandel... helt annan grönsak! Grattis för en lyckade skörd! Det låter bra med tät plantering - vinden ger utmaningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar äta de kolvar som bara har litet korn råa direkt i landet :) K-I frågade igår om det blev några kvar åt honom alls XD

      Radera