2 sep. 2018

Givmilda grannar

Rödbetsskörden i år blir inte stor, den första omgången frön sådda på friland grodde inte. De frön av gulbeta som jag förodlade inne och planterade ut som plantor blir inte heller stor. Jag drömde om att kunna ta upp rödbetor och gulbetor som primörer och njuta av dem som ugnsrostade med squash och lök, mums. Men som sagt därav intet. Jag hade redan accepterat faktum att det inte blir egna rödbetor och ställt mig in på att köpa några kilo när det börjar dyka upp förmånliga trekilospåsar i affären. Så fick jag ett sms av en granne om jag vill ha rödbetor :) och viss ville jag det! De hade lyckats över förväntan och nu får vi också njuta av deras skörd. 


Det är bara att hälla lagen över och vänta några veckor så har vi världens godaste tillbehör till stekt fisk eller strömmingslåda. Jag använder svärmors recept och det finns inget godare!

2 kommentarer:

  1. Oj vad roligt! Rödbetor är så jättegoda. Jag tycker mycket om det bara kokat som potatis, de har så fin smak. Ekstragott med getost! Mums, man blir hungrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag blir också hungrig när jag tänker på stekt strömming, potatismos och inlagd rödbeta. Eller gammaldags rödbetssallad med potatis, rödbeta o lök :)

      Radera