17 sep. 2018

En annan värld

Att köra ut från stan på fredag eftermiddag och kliva ombord på förbindelsebåten är för mig något som sitter i ryggmärgen. Nästan varje helg i litet över 18 år har jag gjort det. Det är en rit som renar. Det tar sin tid och ibland tänker jag att det är bra att det inte går för fort, på vägen hinner jag bearbeta veckan som gått, mina tankar lugnar ner sig och mitt inre får lämna alla människomöten som väckt otaliga känslor under arbetsveckan. När man som jag jobbar med sig själv som verktyg behöver det verktyget vila och laddas upp ibland.


Så här på hösten när det börjar skymma allt tidigare är det nästan mörkt när jag kommer fram. Resan på förbindelsebåten tar över två timmar men ofta finns det någon bekant till grannholmarna med som man kan prata med och då går tiden fort. Ibland sitter jag och handarbetar eller lyssnar på någon podd. Allt efter humör och sällskap.


Där syns redan hemholmen. Nu är det bara tre kilometer kvar och så är jag hemma! Alltid lika skönt, resan gör att jag ändrar tempo och mörkret gör att jag faktiskt känner fysiskt att dagen och veckan är slut. Det är bara att packa upp matkassen och sätta sig och prata igenom veckan som varit vid ett glas vin eller en kopp te. Varje gång blir jag lika tacksam för att jag har allt det här, två ställen i livet att kalla hem. Ett parförhållande som fungerar fast vi är tvungna att vara långt ifrån varandra i veckorna. Hela livet är en resa, för mig, mellan två världar!

4 kommentarer:

  1. Så härligt du beskriver det. Själv har jag ju nyss inlett det här livet och jag har bara 2½ timme omställningstid. Ännu känns det ovant men kanske det inte är så tokigt ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att jag behöver förflyttningen och att det inte går för fort. Nog finns det ju dagar då jag skulle göra vad som helst för att kunna teleporta mig till holmen men så länge det är något som man bara kan läsa om i Harry Potter får jag njuta av resan också. Dessutom har jag fått många nya vänner på vägen, man hinner avhandla mycket på vägen, i bilen eller på båten.

      Radera
  2. Du har precis rätt, det är skönt att ha två världar, två olika hem där man trivs och gör olika saker, träffar olika människor. Resan skulle kunna vara lättare, eller det skulle vara sååå fint att kunna komma hem på kvällen efter någon jobb/hobby/resa. Men det är nog skönt att ha förbindelsebåten, jättebra att man kan köra med den året runt.
    Det börjar vara mörkt på kvällar, Det är slut med långa roliga kvällar i trädgården, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver omväxlingen som det här livet ger, ibland skulle jag önska få vara litet längre på holmen. Tänk om man kunde leva ett vecka-vecka liv jag tror det skulle vara ganska idealiskt.

      Radera