1 juli 2014

Allting går bättre då man är tre

Sonen har myntat ett talesätt. Då han var liten och vi hade något projekt på gång hände det att han utbrast: Allting går bättre då man är tre. Visst gjorde de det. Han var ju förstås mest med och underhöll oss som jobbade men hans roll i det hela var kanske just att underhålla och upprätthålla arbetsivern. Numera är det mest vi gamlingar som använder uttrycket. Senast idag och igår har jag haft användning för det. Årets kanske största projekt återkommer, att få in veden. I år har vi inte bara en hög utan två att kasta in och sedan rada så att de skall rymmas i vår vedbod.


Jag njuter av själva radandet, det har jag berättat förut. Det ger ett inre lugn. Jag har mest haft uppgiften att rada och jag har passat på att rada så att jag samtidigt haft möjlighet att lyssna till Radio Vegas sommarprat. Praten är intressanta och tankeväckande. Tillbaka till uttrycket, allting går bättre om man är tre. Till uttrycket hör ju delvis att endast två av tre arbetar, den tredje får underhålla och upprätthålla stämningen. Sonen är inte längre ett barn utan har vuxit till en ung man med outtröttlig energi. Han orkar vadsomhelst om han vill. Nu har han och flickvännen hjälpt till med ved arbetet.


Vi har litet turats om att vara den som underhåller, och roligt har det varit. Vi har nästan haft vårt eget sommarprat och den ena vedhögen är inkastad på rekordtid! Vilken glädje att få jobba med dessa fina ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar