1 juni 2015

När häggen blommar

Nu har det blivit sommar på riktigt, om man ser i kalendern alltså. Regn och byig blåst ger inte sommarkänsla precis men efter regn kommer sol så vi har väl bättre tider att vänta. Naturen har nog andra tecken på sommar också, de tidiga vårblommorna har blommat ut och sommarblommorna börjar synas, smörblomma och hundfloka blommar redan. Häggen står också i full blom. På fastlandet har den blommat ett tag redan men här ute på holmen började den först i veckan.


Jag har någon gång hört sägas att gurkorna skall sås när häggen blommar. Gurkorna vill ju ha ganska varmt och klarar inte frost. Det stämmer säkert ganska bra med såningstiden. Jag har tjuvstartat litet som vanligt. Gurkorna är sådda för tre veckor sedan men tryggt inomhus. För en vecka sedan fick de komma ut från verandan i växthuset och har vuxit fint. Om man bara förodlar dem inne blir de så långa och gängliga men i ett svalare utrymme blir de gröna och stadiga.


Bara vädret slår om och det blåsiga vädret avtar kan de sättas ut på friland. I blåsten far de bara illa så idag blir det åtminstone inte av. I morgon är det dessutom fullmåne och det brukar betyda att det kan vara kalla nätter så det är en annan orsak till att jag ännu vill vänta med utplanteringen.


Nytt för i år är slanggurka. Jag har aldrig tidigare provat odla gurka i växthuset men såg plantor på torget och tänkte att det skulle vara roligt att prova också det. De är utplanterade på sin plats men skall så småningom få stöd att växa uppför. Sen får vi se om det blir några gurkor - inne och ute.

2 kommentarer:

  1. Du just gav mig idéen (hur skrivs det?) att springa ut och ta bild av blommande häggen, den är så fin! Om vinden har inte blåst bort blommorna redan.

    SvaraRadera
  2. Jo häggen är fin i år! Jag tror att blommorna är så nya att hålls kvar ett tag fast det blåser. Idéen, helt rätt :)

    SvaraRadera