7 juli 2016

Rosor, ett nytt intresse

Rosor förknippar jag med äldre damer :) Min älskade mormor hade en rabatt med rosor, hon hade ju förstås flera blomland men en var speciellt för rosor. I början hade hon olika rosor där men så småningom blev det mest buskrosor för de var lättare att sköta. Jag minns att hon avrått mig från att plantera rosor för att de skall ha bördig jord (vi har en sandig och stenig backe). Egentligen är jag mera intresserad av odling av nyttoväxter än blommor men två-tre rabatter har jag haft. I våras föll jag för rosenfrestelsen. En klätterros har jag tidigare planterat under ett gammalt äppelträd där jag tidigare hade planterat en ros jag fått i gåva som tyvärr inte överlevde en hård vinter. Klätterrosen har överlevt men ännu inte klättrat så värst högt, vacker är den ändå.


Då jag i våras på ett trädgårdsforum läste ett tips om billiga rosor kunde jag inte längre låta bli att handla några, tre rättare sagt. Två av dessa tre blommar nu och även om de inte skulle klara vintern så var det värt slantarna när jag ser på blommorna.


På paketet var rosen helt vanlig och ljusröd, i verkligheten är den alldeles underbar. Mörkare intensiv cerise, ljus, ljusröd och ljusgul, det bästa är att den har många knoppar.


Jag har alltså grävt upp en ny blomrabatt, det skulle jag ju inte, det är egentligen tillräckligt med de tre som fanns förut, men då det är så roligt och vackert! Det blir säkert flera rosor i framtiden, besvikelserna blir säkert många och jag får prova mig fram i vilka som trivs i sandig och inte så kraftig jord. Kanske det går att odla rosor hos oss i alla fall fast mormor avrådde ifrån det. Om några år får vi se hur det har gått...tills dess tänker jag njuta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar