2 juli 2017

Blommor som passar en tant

Försommaren har varit kall, egentligen har det passat mig alldeles ypperligt, för en gångs skull har jag hunnit ta in att det blir sommar. De flesta år har det bara sagt PANG och så har det varit full sommar och jag har stått med häpnadens finger i förvåningens mun. Nu råkar det dessutom vara så att min semester för i år också är slut.


Två veckor har gått med rysligt fart, vädret har varierat från lagom till någon solig och varm dag men mest har det blåst ganska hårt. Det stör mig inte heller nämnvärt för vistelsen på holmen är inte slut fast semestern är det. Jag har bestämt att det är dags att satsa på mig själv och har valt att ta en paus från arbetet på en tid. Ekonomiskt är det ingen höjdare men jag måste säga som förriga gumman: "Mer går åt och mindre räcker till." Jag tycker att vardagen är livet och det skall bli skönt att leva fullt ut på mina egna villkor en tid. Beslutet känns helt rätt och jag blir rikt belönad här i min egen lilla värld. En trädgård är en rik källa till glädje. En av blomsterlökarna har överraskat mig med att se helt annorlunda ut än de andra från samma påse, den är ca 10-12 cm i diameter och har otroliga stjärnor.


Just nu är det full blomsterprakt och jag skall glädjas över att få följa den precis hur mycket som helst. Jag har alltid förknippat borstnejlikor och fingerborgsblommor med äldre damer. Kanske för att blommorna är två-åriga och kräver ett visst tålamod att odla. De flyttar dessutom på sig i rabatterna litet hur de själva vill så man skall känna till hur de ser ut för att inte riva upp dem när man rensar ogräs. Ett tålamod som jag saknat länge och först nu har fått ett uns av. Det är tur att det kommer så mycket positivt med ökad ålder. De flesta får ju krämpor av det ena eller andra slaget men jag tycker vi glömmer att nämna det positiva med att åldras. Jag kan med glädje säga att jag antagligen levt halva mitt liv eller längre och att det känns bra, jag tänker börja med att njuta av blommor som bara tanter klarar av att odla :)

4 kommentarer:

  1. Det låter bra att bli en blomtant. Oj, hos mig blommar borstnejlikor inte ännu men jag vaktar på blomknoppar varje dag som en havsörn. Nu kommer troligen att blomma några som jag har odlat från frön, nya färjer - spännande!
    Jag är nästan säker att din lök är stepplök (tähtilaukka), Allium cristophii.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att få namn på blomsterlöken! Jag bara älskar att vara tant, då får jag vara hur tantig jag vill :)

      Radera
  2. Ihanat harjaneilikat 😍
    Minä odotan viinilaukkojen poksahtamista.
    Meillä on ollut täällä Porin lähellä viime päivinä ihan helle, mutta nyt sataa toista vuorokautta.
    Pionien kujat on pitänyt suojata päivänvarjoilla.

    Hyvältä kuulostaa ajatuksesi elämän suhteen ❤

    Hälsningar till K- I 😊.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, värme skulle vi också vilja ha nu, fast jag annars tycker bäst om vädret när det är lagom värme man orkar bättre pyssla och arbeta när det inte är hett. Nu har det ändå varit så kallt att jag behöver värmen ;) Det finns så många vackra alliumsorter, kanske man borde börja samla på sådana! Du får hälsningar tillbaka!

      Radera