1 juli 2017

Sött och gott från en svunnen tid

Minns ni tiden före internet? När man gick på kalas eller kafferep? Före internet delade man recept med varandra på ett helt annat sätt än idag. Om någon hade bakat en god kaka ville man gärna ha receptet för att kunna laga det själv. Förutom någon trotjänare till kokbok hade värdinnan ett recepthäfte dit hon skrev eller samlade sina förvärv. Här om dagen bläddrade jag i svärmors recepthäfte. Jag sökte något och som vanligt väcktes många minnen.


När man vet vems recept det är minns man personen och stämningen i det huset, många doft och smakminnen väcks till liv. När jag idag söker recept på muffins eller mockarutor väcks inga minnen av människor, kanske någon vag bild av Leila från tv stiger fram men det är också allt.


Sen var det ju då som nu att kaffebrödet alltid var godare hos grannen. Det mesta kaffebröd vi bjuder på idag har någons mamma bakat industriellt och visst kan det också vara gott men kaka eller paj bakat efter ett handskrivet recept är fortfarande bäst. Jag tror jag skall baka Hellens goda kaka nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Jag har skrivit av mammas recept och har mina egna häften som jag samlar recept i. Ofta söker jag på nätet men minst lika ofta slår jag upp i mitt häfte. Hembakt är oslagbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa recept vill man ha precis så man minns dem, om man har tur finns de på nätet också. Hembakat slår köpt med hästlängder :)

      Radera