21 nov. 2014

Snöfall

Den första snön föll för ett tag sedan. Jag bytte till vinterdäck strax innan och visste att det ännu kommer många vackra, torra, varma dagar. Idag kom sedan snön med besked. Det varnades för dåligt väglag redan igår och idag på morgonen men lika väl var det många som gett sig ut i trafiken med sommardäck. Vad jag var glad att jag var rustad för föret. Ja rustad är nog litet att överdriva för visserligen hade jag vinterdäck under men riktigt så många såskoppar i trafiken hade jag nog inte berett mig på. Under färden från staden till Nagufärjan fick jag bevittna flera bilar som stod och skurrade i uppförsbackar utan att komma fram, en hjortkrock, en plåtkrock och en dikeskörning.


 Den enda skadade jag såg var hjorten som låg stendöd vid vägrenen. Bilen var ganska så tillbucklad den också med ett stort hål i förarsidans dörrplåt. Chauffören stod lugnt och samtalade med en annan chaufför så några personskador blev det tydligen inte. Hjorten var en stor bock med ståtliga horn. Hjortarna har brunsttid just nu och den hade antagligen känt vittring av ett hondjur och irrat sig ut bland bilarna. Chauffören koncentrerade sig antagligen på bilen, föret och framförkörande fordon och kunde inte undvika krocken. Djuret kan jag tycka litet synd om även om döden antagligen blev omedelbar men att det inträffade visar på att det finns mycket hjortdjur, kanske alltför många. Egentligen tycker jag det är vackert med snön men jag har också respekt för det dåliga föret. Kör försiktigt!

2 kommentarer:

  1. Jo, det var väldigt dålig körväder idag! Man måste köra riktigt försiktigt även med vinterdäck. Tur att du hade an bra resa. Det har också att göra med tur, man vet aldrig om andra körare, vad dom gör och hur dom kör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, rusningstrafik och nysnö är ingen bra kombination. Jag tyckte det var mera bilar i farten än normalt men det var säkert bara för att resan gick långsammare. Till söndagen har det säkert lugnat sig, då har kanske de sista mohikanerna bytt till vinterdäck och väghållningen vaknat.

      Radera