12 dec. 2014

Folkskygg eller fridsälskade?

Jag fick en glad överraskning på hösten via vår löneräknare. Efter tio tjänstgöringsår skulle jag få välja mellan en liten summa pengar eller tre lediga dagar som en gåva av arbetsgivaren. Jag visste genast att jag ville ha de lediga dagarna. Tid som jag själv får bestämma över är för mig oändligt mycket mer värd än pengar. Den vanliga lönen är viktig och utan den skulle det nog vara svårt att klara sig men speciellt nu då mannen är sjuk är tiden värdefull. Idag tog jag då en av dessa lediga dagar och kunde åka hem till holmen redan på dagen i stället för till kvällen. Det har stormat och regnat de senaste dagarna men antagligen befann vi oss i stormens öga på dagen för vädret var ganska lugnt och solen tittade stundvis fram.


Gästhamnen i Nagu visade sin för mig bästa sida, den var tom och vattnet låg stilla. Eftersom jag njuter av lugnet njuter jag verkligen också av de lugnare årstiderna i skärgården. Skärgården behöver sina turister, utan dem överlever inte näringarna och servicen försvinner också vintertid, men visst är det skillnad på en dag i juli och en i december. Sen beror det ju på hur man ser på dessa turister och sommargäster. När man blir närmare bekant med dem eller rentav vän med dem visar de ju sig vara trevliga människor. Kanske det bara är jag som behöver få krypa undan och gömma mig ibland. Nu är bästa tiden att krypa undan, tänk att dessutom få betalt när man gör det!

2 kommentarer:

  1. Njut av din extra tid! Vilken trevlig julklapp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana julklappar gillar jag, inget som förstör miljön eller tar plats!

      Radera