6 dec. 2014

Snickarens bibliotek

Då vi städade på vinden för några år sedan hittade jag häften från min mans ungdom, det var dagböcker men inte vilka dagböcker som helst. I dem hade han antecknat sina jaktäventyr, texten var illustrerad med bilder av fågel eller andra bytesdjur. Jag blev fascinerad, snickaren, skepparen och den händige mannen har i sin ungdom gjort vackra anteckningar över sitt älskade fritidsintresse jakten. Intresset har kvarstått genom alla år men något ändrat form. Det som tidigare var konkreta jaktfärder, att stå på pass och reda bytesdjur är numera mest läsning om det samma. I vårt hus älskar vi att läsa. Både mannen och jag läser som avkoppling eller tidsfördriv. Eftersom vi läser mycket här på ön har vi långt till biblioteket. Om vi skulle komma oss för att låna böcker får vi dem sällan tillbaka till biblioteket före lånetiden gått ut. Alltså köper vi böcker, mer än tillåtet faktiskt. Att vi köper böcker är ett problem. Mannens böcker är nästan enbart jaktböcker, för det mesta köpta via den svenska bokhandeln för begagnade böcker; bokbörsen. Utbudet på sådana böcker på svenska i Finland är inte så stort så det är på bokbörsen vi hittar det mesta om jakt. Problemet med vårt bokköpande är att vi inte har någonstans att förvara böckerna. Bokhyllan som vi har i bastukammaren är full, där ryms inte flera böcker. Utrymmet bredvid mannens säng på golvet är fullt med böcker, han ryms knappt att stiga upp ur sängen. Lästa böcker på min sida av sängen skrinner sakta in under sängen och det är inte längre roligt att försöka hålla ordning i ett sovrum med otaliga bokhögar. Enda stället för en bokhylla i vårt sovrum i vårt lilla torp är mellan klädgarberoben och väggen. En ny måttbeställd bokhylla har varit på min önskelista ett tag redan. Nu har den blivit verklighet. För några veckor sedan konstaterade vi att enda möjligheten att få det vi vill ha och ryms hos oss är att göra en själv. Jag planerade och mannen gjorde, jag målade och han byggde ihop.


Mina pocketböcker brukar vandra vidare till boklådan i vänthuset som jag initierade för några år sedan. Via den kan flera människor få del av böcker någon annan redan läst. Man lämnar sina lästa böcker där och kan hitta nya böcker i stället. Mannens böcker är av en helt annan sort, han läser dem många gånger. De böckerna har ett helt annat värde än mina pocketböcker som går att ersätta med nya i vilken bokhandel som helst, hans böcker sparar vi. Han har redan nu ett ansenligt bibliotek av jak- och fisketlitteratur som säkert hinner växa ordentligt ännu. Intresset består, och har nu fått en hylla så att vi inte längre behöver stupa i dem när vi skall i och ur sängen.


Det bästa är att det ännu ryms flera böcker i hyllan!

4 kommentarer:

  1. Nå men det passar perfekt där i hörnet! Fint teamwork igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är nöjda. Nu har vi plats för nya böcker igen :-)

      Radera
  2. Jag har några från min mammas bokhylla, som hon måste städa bort. Jag tänkte fara till loppis, men vill ni ha:
    Martin Buber: Människans väg
    Erskine Cladwell: Guds lilla land / Tobaksvägen
    ? Jag kan ta med nästa gång vi ses!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack jag tittar gärna på böckerna. Du kan få dem tillbaka när jag läst dem.

      Radera