14 juli 2015

Fiskelycka

Mitt i sommaren har det sina sidor att fiska. Antingen skall man stiga upp i ottan och vittja näten eller lägga ut näten över dagen. Båda har sina fördelar och nackdelar. Jag är ingen morgonmänniska så helst fiskar jag på dagen men om man stiger upp tidigt får man njuta av morgonen i naturen vilket är speciellt fint. Vädret har varit varmare idag och igår men det har hela tiden blåst litet och naturligtvis nordliga vindar som passar på hos oss. Mitt på dagen fick jag för mig att vi lägger ut nät ändå. När man är två får man nog upp dem fastän det skulle blåsa litet. Det vi önskar få på näten är abborre.


Lagom stor blev fiskelyckan också, ett passligt kok. Jag rensade fisken och saltade den. På ett drygt dygn blir den lagom salt att koka med potatisen. Om man serverar mormorssallad till har man ett delikat mål mat. Måsarna fick också ett litet delikat mål mat, fiskrenset lockade dem till stranden så fort jag började rensa fisken.



2 kommentarer:

  1. Nam nam, säger Musti! Men det låter ju jättegott med färska potatisar, lätt saltad abborre och mormorssallad - nam nam säger jag också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är supergott! Musti skulle säkert vilja fiskarna fileade och osaltade :)

      Radera