22 nov. 2015

Söndagsrutiner som botar

Grunden för all sjukvård är tvagning och renlighet. Det låter som något en sjuksköterska skulle ha sagt i slutet av adertonhundratalet. Jag minns ännu hur jag under sjukskötarstudierna läste om Florence Nightingale och hennes vakande över de sjuka i stora sjuksalar och hennes uppmaning att vädra i sjuksalarna och hur hon underströk renlighet över allt annat. I den värld vi lever i idag är smuts knappast den största orsaken till sjukdomar. Vår livsstil och våra levnadsvanor och kanske vårt flängande från den ena delen av landet till den andra eller från världsdelar till andra kan orsaka en hel del sjukdomsspridning. Det oaktat skulle denna sjukdomsspridning vara mindre om vi beaktade bättre handhygien. Cancer och hjärtsjukdomar rår nog inte handtvätt på. Förr sades det att det som inte bastu, sprit och tjära rår på blir döden. Jag tror speciellt på bastun.


Det är så skönt att sitta och svettas i värmen och all stress och alla eventuella bekymmer blir mindre där - det blir man ju själv också, litet mindre på vätska åtminstone. Det finns nog få så vilsamma saker som bastubad, speciellt i en vedeldad bastu. Jag njuter redan då jag bär in vattnet, att elda under grytan ger försmak. Ja fungerar säkert som Pavlovs hundar, jag börjar slappna av redan av röklukten. Från barndomen minns jag speciellt söndagskvällens bastu. Före skol- och arbetsveckan badade vi bastu så att alla skulle vara rena när vardagen kom. Efter bastun tittade vi på naturprogram och någon rolig amerikansk serie. Kvällstéet avnjöt vi mellan varven. Idag fick jag litet liknande känsla som då för länge sedan. Bastu och sedan Morden i Midsomer. Det är definitivt hälsofrämjande att bada bastu en söndagskväll. Mordutredningar med finurliga engelsmän likaså, efter några brutala mord känner man sig både pigg och livslevande.

2 kommentarer:

  1. :-D Man kan ändra tjära till engelska mord kanske? Och sprit till te.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mord av vilket slag som helst. jag tror att jag skulle njuta lika mycket av en tysk deckare :) ett glas gott rödvin eller te till skulle nog passa bra :)

      Radera