9 jan. 2016

Fångst

Det var ett ivrigt patrask som gick ut för att se om gäddorna hade nappat. Betydligt kallare kändes det på eftermiddagen. Om det sedan var för att vi hade varit inne i stugvärmen före eller vinden hade vänt litet vet jag inte. Likaväl var stegen lätta och sinnet ljust. Jag kunde inte hålla mig utan nästan sprang ut före mannen och grannen. En käpp låg och vickade i hålet så en gädda hade vi i alla fall. En annan käpp hade flyttat på sig så där såg det också lovande ut. De sista såg orörda ut men säker kan man aldrig vara före man har kontrollerat. Litet is hade det frusit på vakarna, den gick bra att slå bort med skyffeln och så var det bara att dra upp saxkroken och titta.


Tre vackra gäddor blev fångsten. Tre glada fiskare likaså, själv är jag ju bakom kameran men glädjen över ett lyckat fiske syns nog på de två som blev avplåtade.


Nu kan jag fortsätta planera vad det skall bli av fångsten och jag tror jag skall göra som förra presidenten och prova göra gäddbullar. Det kan ju hända att det blir någon fångst i morgon också, det gäller att leva på hoppet.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina gäddor! Gratulationer! (Kan man säga så...?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst kan man gratulera till fångsten! Vi är nöjda, nu skulle Musti ha fått litet också om han varit här :)

      Radera