12 maj 2014

Mera primörer

Att ha växthus är en dröm som jag har haft i många år. För tre år sedan fick jag ett i gåva av min man. Eller rättare sagt fick jag några platta paket i gåva. Piece of cake tänkte vi, nej jag. Litet grundarbete, några timmars ihopskrivande och där skulle det stå. Tji fick jag. Det var en blåsig försommar när hörnstenarna var gjutna och jag skulle börja bygga ihop huset. Huset som för övrigt bestod av tusen skruvar och hundra skivor. Skruvarna var små och det var riktigt pilligt att få ihop det hela. Jag är rätt så duktig på att pussla ihop saker men nu började tålamodet tryta och inte bara en gång utan flera under byggets gång. En vecka, kanske litet på den andra räckte det för att få ihop det hela. Sen har det faktiskt blåst sönder varje höst sedan dess också och orsakat en hel del huvudbry. Nu skulle jag nog tänka om vad gäller placering och sort av växthus men nej jag ångrar ingenting. Det är så härligt att kunna så sallad, rucola och dill när det ännu är kallt och blött ute. Sen får vi njuta av dem långt före vi skulle kunna om vi sådde på friland.


Tomaterna har jag också planterat ut redan. Litet väl kallt har det varit på nätterna men jag tror de skall klara sig. Gubben har ställt en stor vattentunna inne i växthuset, vattnet lagrar värme på dagen och avger sedan värme på natten, det hjälper litet mot kylan får vi hoppas.


Litet frostfläckar har de fått på bladen men blomknopparna ser oskadda ut, stadiga blir de i alla fall då de har gott om ljus. Det här är mina köpta plantor, sen har jag några som jag sått själv som är betydligt mindre. Jag tänkte att skörden jämnar ut sig om plantorna är i litet olika skede.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar