19 maj 2014

Sorgmantel

Sommaren har kommit. Så känns det i alla fall för termometern har varit rejält över tjugo, kanske till och med tjugofem grader. Värmen började igår och jag tog tillfället i akt och lade mig en stund på solstolen under krikonträden.

Några minuter hann jag ligga före blicken föll på något svart bland krikonblommorna. När jag tittade efter närmare var det flera av samma sort. Jag steg upp för att hämta kameran för att fånga dem på bild men stod hänförd en stund av hur vackert fjärilarna flög bland blomklasarna. Till sist fick jag en på håll att fastna på bild men någon ro att bara ligga i stolen fick jag inte för det var så fascinerande att se på fjärilarnas dans.


Efteråt kollade jag att det var Sorgmantel jag sett och läste till min förvåning att den övervintrar som vuxen och vaknar upp till den första vårvärmen. Där surrade de nyvaknade fjärilarna ovanför mitt huvud. Jag kommer för alltid att komma ihåg synen och hoppas att jag får vara med om det flera gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar