4 maj 2014

Överraskningar

Under många år hade jag som princip att inte köpa växter. Med växter menar jag perenner. Frön och sommarblommor har jag nog köpt litet för att pryda ingången och någon gammal kruka och kastrull. Många sommarblommor har jag också sått och odlat själv, både i krukor och på friland. Men tillbaka till ämnet perenner. Genom att dela och dela med sig har jag fått en hel del av de perenner jag har andra har skaffat genom att så dem från frö. Jag har tänkt att de både blir härdigare och billigare på så sätt. Men alla som varit i en plantskola på våren eller försommaren vet hur mycket lockelser det finns. För ett par somrar sedan bröt jag mot mina egna regler och köpte några plantor. Jag minns ännu hur jag sökte efter växter som skulle klara av torka. Vår backe är torr och solig. Många växter kräver halvskugga eller skugga åtminstone en del av dagen. Vi har dessutom begränsat med bevattningsmöjligheter så de växter och blommor som finns borde klara sig utan bevattning för det mesta. Vad jag köpte då för två år sedan minns jag inte, inte heller precis var jag planterade växterna. Alltså var nog inköpen helt bortkastade. Igår såg jag en blomma i rabatten som jag inte sett förut, en vacker fjunig sak.


Jag har alltid varit intresserad av växter och blommor så endel namn finns någonstans i hjärnbarken. Jag hade en aning om att det kunde vara Mosippa eller Backsippa. Till all tur hade vi besök av en god vän och mycket kunnig trädgårdsmänniska igår kväll, då fick jag tillfälle att fråga henne. Eftersom vi inte har samma modersmål och alltså inte tänker på samma språk blev det litet knepigt. För mig är växter och djur, åtminstone litet ovanligare sådana sådant jag bara kan på svenska. Till all tur har växterna ett eget språk, latinet. Vår vän kunde genast säga att det är en Pulsatilla jag har i rabatten.


Hon kunde också berätta att den inte tycker om att stå i våt jord och trivs i sol. Det här är alltså säkert en av de växter jag köpte då jag började tumma på mina principer. Om resultatet av regelbrottet blev såhär vackert kanske jag kan unna mig någon växt per år. Mest skall jag ändå skaffa växter genom att byta eller ge och få av vänner, det är så roligt att få en jordklump i en kasse med råd om hur växten skall skötas och var den vill växa. Sen får jag ju tänka på min vän varje gång jag ser på växten och glömmer inte heller så lätt.

2 kommentarer:

  1. Det är sant att växter från vänner har en speciell betydelse. Men om man vill ha något ovanligt, eller precis något...
    Pulsatilla också inte tycker om att flyttas, det kan vara konstig att få triva till början. Det är möjligt att det har inte blommat tidigare! Men nu är det i perfekt plats där det säkert trivs, behöver det inte flyttas :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skall åtminstone följa med den nu när jag vet att den finns! Tack för hjälpen med identifikationen.

      Radera