6 juni 2014

Myggor

Så långt tillbaka jag kan minnas har vi haft rikligt med mygg på ön. Om det regnar mycket finns det mera. Jag kommer ihåg en sommar för kanske tio år sedan då en familj fick besök av släktingar från Tyskland. De klarade inte av myggen utan gav upp flera dagar före de hade planerat att åka. Så här på försommaren är myggen speciellt aktiva, hela naturen förökar sig så naturligtvis då även myggen. Så fort man går ut i skuggan angrips man, det gäller att hela tiden hålla sig i rörelse. Myggor är alltså den bästa tänkbara motionsinstruktören, litet nervfel kan man förstås också få men då gäller det bara att ställa sig på något ställe i solen som det blåser, då vilar också nerverna.


Litet tröst finner jag i att fåglarna har rikligt med mat om det finns mygg, den enas plåga är den andras nöje eller rent av villkor för överlevnad. Det finns ju medel mot mygg och så kan man ju ta kväll och vila litet också när kvällen kommer - inte bara pyssla i trädgården! Att få mygg på bild har jag inte ens försökt, regnmätaren får representera myggen idag.

2 kommentarer:

  1. Regnmätaren representerar myggen ganska bra! Det är sant att det blir lite lättare med myggor i några veckor, eller hoppas att det blir så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag hoppas de minskar rejält efter midsommar. Vi lever på hoppet!

      Radera