8 juni 2014

Flyttning på gång

Det börjar bli dags att plantera ut allt som skall växa på friland. Risken för nattfrost är definitivt över och det första ogräset i åkern har grott och kan rensas bort före grödorna tar plats. Igår planterade jag ut frilandsgurkorna som blivit stadiga och fin plantor i växthuset. Jag brukar så två frön i varje kruka och de kan bra växa parvis ute i landet också. Mitt stora experiment den här våren har varit att odla egen broccoli från frö. Jag har någon gång provat blomkål men det var före tiden med växthus så de blev bara rangliga småplantor som blåste sönder när jag planterade ut dem. Men nu lyckades åtminstone plantorna bättre. Jag sådde dem i stan strax före Påsk och skolade om dem en gång för några veckor sedan, nu fick de komma ut på friland.


Nu börjar kampen mot kål-larver och annan ohyra. Man kan förstås täcka hela odlingen med fiberduk så att ohyran inte kommer åt att äta på plantorna men jag tycker fiberduken är ful och så börjar det växa en massa ogräs under den, jag tänkte försöka med naturlig bekämpning. Tagetes eller sammetsblommor luktar illa och är superenkla att odla själv. Jag hade flera burkar av dem och skall nu prova om de alls har någon verkan mot ohyran. Skulle de inte ha någon verkan är de i alla fall granna att se på då de börjar blomma.


Nu är alla grönsaker sådda som skall i landet, det är bara att invänta skörd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar