1 juni 2014

Nässlor, pissmyror och lavendel

Nässlor är mitt stora gissel. Blomrabatten under boden ligger där dynghopen var då för snart hundra år sedan, jorden är porös fin och nässlorna trivs bra. Först klipper jag ner de brännande asen, sen tar jag spaden och till sist gäller det att skaka bort mullen från de stora gula rötterna. Med spaden kantar jag rabatten och mitt sinne för ordning blir tillfredsställt av att kanterna blir raka och fina. Under nässlorna mot den stora stenen trivs pissmyrorna eller etermyrorna som det heter på fint språk. Här gäller det att vara snabb så att kräken inte hinner upp för handskarna och bits. De stackrarna får varje gång lika bråttom att bära bort sina ägg till en tryggare plats, litet synd om dem är det men när jag nu en gång för alla har bestämt mig för att det här är mitt blomland och inte en myrstacke.


Jag har en viss förkärlek för ogräs, eller rättare sagt för att dra och riva upp ogräs. Ett par gånger varje sommar försöker jag rensa i rabatterna och tro det eller inte det är ett nöje. Mina rabatter är inte många och inte heller stora, det är kanske därför jag tycker det är roligt att rensa i dem. På en timme eller två får jag ordning på den största, kanterna ansade och någon blomma flyttad. Blir det något mellanrum mellan perennerna brukar jag så sommarblommor där. Litet blåklint eller eterneller ser vackrare ut än ogräs.



Efterhand har växterna i rabatten blivit flera och endel trivs fint fast det är sol hela dagen, torrt och utsatt för vind. Här bestämde jag mig för att prova om lavendeln också skulle trivas. Får se om den får vara kvar eller om de blir hjortmat.

3 kommentarer:

  1. Tjaa, hjortorna har inte alls smakat på min lavendel!
    Det är sant att världen blir bättre plats när gräset är klippt och rabatterna kantade. Det bara ger så mycket nöje att pussla i rabatterna! Och flytta växter, det är rolig att tänka var dom ska kanske trivas bättre... det finns alltid något att göra och tänka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte just idag på hur svårt det är att uppskatta hur stor plats en växt kommer att behöva. Man vill ju inte ha så stora mellanrum mellan växterna, det är litet fult och så torkar det så lätt. Det är litet som att möblera, roligt att ordna om och fundera på hur det blir bäst. Skönt att dina lavendel har fått vara i fred för hjortarna då finns det litet hopp!

      Radera
  2. Vi har stängsel med vallpojke runt trädgårds- och potatislandet men runt blomsängarna skulle det inte se så vackert ut. Jag försöker sätta upp nät till nätterna men hjortarna är alltid påpassliga då jag glömt. Det enda som hjälper är mera jaktlov tror jag.

    SvaraRadera