1 feb. 2015

Kärrfylla

Snön vräker ner. Natten till fredagen hade det kommit över 10 cm blöt blidsnö och bilarna som kört på byvägen hade ställvis haft magkänning. När vi kom hem på fredagskvällen fanns inte något att göra åt väglaget men på lördagen var det bara att ploga. Snön var så blid att det blev stora snöbollar efter schaktbladet. Vi körde ett varv extra för att sparka sönder de största så att ingen skulle skada bilen ifall de skulle frysa till. Med facit på hand var det onödigt arbete, det började regna på lördag kväll. Nu kommer nederbörden i snöform igen. Jag lagade maten färdig på förmiddagen då vi hade eld i vedspisen och kunde ta en långpromenad före lunch. Skönt att komma ut i ljuset en stund. På min vanliga promenadväg märkte jag att alla små sänkor var vattenfyllda. Förr i tiden kallades det för kärrfylla. Välfyllda kärr och diken som frös till var till hjälp när stock och ved skulle fraktas hem. Nu skulle det alltså behövas en rejäl köldknäpp.



Efter min promenad har det fortsatt att snöa och träden är snöiga, "skogen är skitig" skulle gamla Bruno i granngården sagt om han levat. Inget vidare skogsväder om man skall fälla träd faktiskt, det faller ner snöklimpar litet här och där och kvistarna bryts lätt under snötyngden. För en motionär är det inte så farligt, bara uppfriskande. Eftersom temperaturen har hållit sig på plussidan är föret vått och enda skillnaden för mig var att jag bytte vandringskängorna till gummistövlar. Pigan hade ju kokat ärtsoppan färdig, det enda jag behövde göra var att röra ihop pannkakssmeten och skuffa in den i ugnen. Passlig mat en snöig vinterdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar