23 feb. 2015

Råttor och kråkor

Efter en veckas semester borde rubrikerna på mina blogginlägg fortsätta vara soliga och harmoniska. Helgen har ändå gått i röjandets tecken, en hel del dammråttor har fått fart tillsammans med halva vardagsrummets tapeter. Efter femton år i lägenheten som snabbt fixades då för länge sedan bestämde jag mig äntligen för att göra rummet litet trivsammare. Före man kan göra någon renovering behöver man ha litet utrymme. Som på beställning ville en vän ha de gamla sofforna, ett problem ur vägen. Nästa problem var ju då att jag redan fyllt på med ett skrivbord och några stolar då mormors hus skulle tömmas. Kan inte hjälpas, det får lov att lyckas ändå.


Bokhyllorna bar vi till sovrummet där också TV:n fått plats. Alla restrerande möbler är uppskuffade längs ena långväggen och arbetet pågår på den andra. Tapeterna har jag dragit och skrapat loss, med hjälp av någon slags mönja har det gått ganska bra. Väggen är av något underligt material. Det finns gammalt tapetlim i olika kulörer och gropar och spikhål som i en sorkåker. Det mest hopplösa skedet är ändå förbi eftersom jag redan spacklat och slipat ett varv. Efter nästa varv åker grundfärgen på så att jag kan kolla in var det ännu behöver spacklas ett varv. Sen börjar det roliga. En vägg och tamburen skall målas, de två andra skall kläs med tapeter. Tapeterna är inhandlade och bara väntar, men de får snällt vänta till sist. Vi har idag bestämt oss för färg på väggen och det börjar synas ljus i ändan på tunneln. Om några veckor hoppas jag det börjar bli färdigt. Allt tar en ryslig tid när man distraheras av såna bagateller som arbete och vardagsliv. Ja, kråkor undrar ni förstås - försök själv slipa spackeldamm utan att få kråkor i näsan, här var det långt ifrån harmoni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar