7 apr. 2015

Vårt dagliga bröd

Hushållsarbeten som kräver tid blir ofta skuffade till helger eller andra lediga dagar. Dessutom kan man ju hoppa över en del arbeten genom att köpa färdiga produkter. Jag har periodvis försökt baka allt matbröd själv men det hela strandar ofta på att åtgången är ojämn. Själv äter alldeles för mycket av färskt hembakt medan resten av familjen äter helt utgående från om brödet är gott eller mindre gott. Jag tycker om att baka, både matbröd och kaffebröd. Det enda bröd jag inte riktigt fått att lyckas är surbröd, det blir alltid alldeles för kompakt. Eftersom jag är smått beroende av surbröd till morgonkaffet har min mission med att baka allt bröd inte lyckats. Limpor till helger och festligare tillfällen och semlor till vardags fixar jag men inte surbrödet. Om någon har ett bra recept på gott luftigt surbröd tar jag gärna emot hjälp och råd. Idag kände jag för att baka semlor. Den påse som var på gång tog slut och det skulle visserligen funnits mera köpisbröd i frysen men nu blev det egna semlor i stället.

Jag använder aldrig recept då jag bakar semlor. Min mamma satte sin heder i att hennes döttrar skulle kunna baka matbröd då vi flyttade hemifrån och det lärde hon oss. De enda måtten jag använder vid semlebakning är 7dl vätska och en påse torrjäst eller en bit färskjäst. Allt annat varierar jag sedan efter vad som råkar finnas i skåpet. Ibland blir det havregryn, vetekli eller någon sorts frön, ibland bara mjöl. Litet salt och litet olja gör brödet godare tycker jag.


När ugnen nu ändå är på passade jag på att göra litet gott till kaffet också. Fast det är ju smaksak om man vill ha kaffe eller inte. Lingonpajen smakar gott precis som den är också. Eller med te om man är tedrickare.


Semestern fortsätter med varierande sysslor, både sådant som är nödvändigt och sådant som annars bara är roligt - och gott!

2 kommentarer:

  1. Nam nam! Du är en duktig bakare. Det är något som jag inte alls kan. Ibland det nog lyckas, men det är tur. Det skulle vara trevlig at kunna göra god bröd och kakor! Tur att jag blir bjuden hos er då och då ;-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen när som helst! Fast bjudningen för det mesta blir " man tager vad man haver"

      Radera