25 apr. 2015

Svårlöst ekvation

Minns en gammal tant från min barndom. Hon var ett härligt original, odlade för husbehov och var noggrann med doseringen av konstgödsel, hon gick med en kaffekopp i grönsaksraderna och gav några korn åt varje planta. Minnet av henne kom till mig då jag planterade jordgubbsplantorna och försökte följa mormors råd om gödsling. Landet har berikats med kompost och brunnen koskit men för säkerhets skull blev det också några korn bigödsel. Marken är mager och sandig så det kan behövas. Om man sätter för mycket blir det ju bara blad så försiktig får man vara.


Stolparna är för nätet som skall komma runtom så att hjortarna inte skall komma åt plantorna. Nu först skall vi täcka landet med fiberduk så att det blir varmt och skönt för plantorna tills utetemperaturerna blir litet högre. Förhoppningsvis blir det litet bär redan i år och då får vi sätta nät över så att inte fåglarna kommer åt dem. Liksom de flesta andra hobbyodlare gjorde jag igen misstaget att plantera plantorna litet för tätt. Jag hade ju kunnat förstora landet en aning men då avsikten har varit att ha ett litet land för att minska på arbetet fungerar inte ekvationen riktigt. Det är inte lätt att vara jordbrukare - för att citera tant Xenia. Men ack så roligt!

3 kommentarer:

  1. Må jordgubbarna växa bra och ge mycket skörd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag oxå :) Om det blir mycket gubbar bjuder jag på jordgubbstårta!

      Radera