27 apr. 2015

Försök och misstag

Vi brukar köpa några tomatplantor varje vår. De färdiga plantorna som finns att köpa har blomknoppar eller små tomatkarter och då brukar det bli skörd redan i slutet på juli. Av egna plantor har vi inte lyckats få skörd så tidigt ännu. Ändå kan jag inte låta bli att också sätta tomatfrön och odla egna plantor. Tomaterna behöver mycket ljus och det kan jag inte fixa i stadslägenheten, så fort plantorna har blivit tillräckligt stora för omplantering, alltså har ungefär fyra blad får de åka till landet. I verandan är det ljust hela dagen, ljust och ganska svalt. Jag vet inte om det är optimalt odlingsklimat men plantorna blir åtminstone stadiga och mörkgröna. Om det utlovas frost har vi lyft in lådorna i köket över natten men annars har de fått vara i verandan som är ouppvärmd dygnet runt.


Gamla mjölkburkar tycker jag fungerar bäst som planeringskärl, de är lagom stora och man kan fylla på med mylla när plantan blivit litet större så får plantan större rotsystem och klarar sig bättre. I år sådde jag fyra sorters tomater. Två av sorterna märkte jag ordentligt och skrev på burkarna vad det var för sort men två sorter kom av misstag i samma låda och nu vet jag inte vilken som bildar höga plantor och vilken som blir lägre och buskigare. Jag har gett mig själv bannor flera gånger redan, hur skall jag kunna plantera ut dem i växthuset på ett vettigt sätt? Den enda kloka lösningen är att plantera tomaterna varannan från den ena lådan och varannan från den andra. Då borde det rimligtvis bli en buskig och en hög bredvid varandra. Sen återstår att veta vilken jag skall nypa tjuvarna av och vilken låta bli. Man blir gråhårig med mindre, hoppas jag lär mig något av det här till nästa år!


Bilderna är över en vecka gamla och plantorna har tagit sig bra sedan dess och blivit ännu stadigare och grönare. Kanske det blir blomknoppar på filurerna ännu före slutet på maj och vi inte behöver ha några köpeplantor i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar