11 feb. 2014

Hushålla med vattnet

Under veckorna i stan är det arbete, vardags sysslor som byk, matlagning och litet städning som gäller. Vi har borrbrunn på ön, den är borrad för länge sedan, redan då var det ett dyrt projekt. Brunnen är förhållandevis grund och vattnet räcker bara till nödvändiga hushållssysslor. Vi byker med maskin bara då vi har kläder vi behöver rena omedelbart och inte kan vänta med tills vi varit i stan en sväng. Ett par gånger på sommaren unnar jag mig att byka lakan på ön där jag kan hänga dem ut och torka i sommarvinden - den doften är guld värd. Skulle jag få välja släpade jag hellre smutstvätten till landet och bykte där, just för doften och möjligheten att torka tvätten ute. Men nu är det som det är och veckorna i stan är tvättdagar. Vi är glada att vi har dricksvatten och möjlighet att byka någon annanstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar