8 feb. 2014

Kaffe och strömming

Om lördagarna brukar jag försöka sova litet längre än på vardagarna. Det är så skönt att få vakna utvilad. Min man är morgonpigg och har för det mesta stigit upp, satt eld i spisen och kokat kaffe åtminstone en timme före jag vaknar. Om jag inte vaknar av mig själv när klockan närmar sig nio gläntar han försiktigt på kammardörren och låter värmen och kaffedoften få väcka mig - ingen tokig väckning alls. När jag druckit mitt kaffe gjorde vi oss färdiga för att gå ut på isen och vittja näten. Fisken rör sig rätt litet på vintern så vi vittjar näten varannan eller var tredje dag. Nu har det varit milt väder och vattnet har stigit upp på isen vid stränderna. Gummistövlar är ett måste för att hålla sig torr om fötterna. Fångsten blev rätt mager, två mindre lakar och några små braxar. En lakstuvning skall det i alla fall bli. Idag blir det ändå stekt strömming eftersom vi fick en kasse strömming från grannholmen. Jag har rensat, stekt och kokat ättikslag. Först skall vi äta oss mätta, sen hamnar resten av de stekta strömmingarna i ättikslag - det brukar bli gott. Vi tycker om ganska ättiksstarka inläggningar. I mitt recept sätter jag lika delar socker och ättika och litet mer vatten. Några kryddpepparkorn och råa lökskivor ger också god smak.

Gården ser ut som en sluttade isbacke eftersom det har varit milt regnat på snön. Jag bar litet ved till bastun medan det var ljust ute. I kväll får vi halka oss fram till bastun. Gubben skojade och sade att vi ju alltid kan ta bilen om det är alldeles för halt. Det är i och för sig helt möjligt, vägen på gården går ju precis från trappan mot bastun, månne vi ändå inte försöker tassa oss försiktigt fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar