23 feb. 2014

Vårkänslor och månens inverkan på vintern

Solen har tittat fram och fåglarna sjungit allt vad de orkat. Havet svallade fritt längs med hela båtfärden, det fanns några små samlingar med isflak och bitar vid broarna. Mindre vikar är ju istäckta men onekligen påminner vädret om vår. Krokusarnas första blad tittar fram ur gräsmattan och andra blommor börjar så smått grönska. Väderleksrapporten förutspår fortsatt milt väder de kommande veckorna. Vi har en teori om att vintervädret delvis har samband med månvarvet. Om det blir kallt när månen går från halv till full brukar vintern hålla i sig. Om det däremot är milt väder i samma period är det mindre troligt att kallt värde inträffar före nästa halvmåne. Vintern brukar ta slut senast vid påsktider, isarna brukar bli ruttna och svaga om det funnits sådana. Påsken firas ju vid fullmåne så kanske det därför hänger ihop. När vädret varierar så mycket som det gjort de senaste åren vill man ha förklaringar och när ingen kan presentera trovärdiga sådana får man hitta på teorier själv. Därav teorin om månen och vintern! Hr det än är börjar jag längta efter våren på riktigt när det är så vårlikt väder. Om det torkar upp litet till kan man börja kratta och göra vårfint i trädgården.

2 kommentarer:

  1. Jag tror inte på månen, jag tror att det ska vara riktigt varmt och fint hela våren ;-) Men inte för varmt att förlora blomning när jag är inte på ön!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad jag skall tro, om vi har tur blir det varmt hela tiden. Den som lever får se :)

    SvaraRadera