15 feb. 2014

Strömmingslåda

Eftersom vi fick så fina strömmingar förra helgen och det blev en hel del att salta in gjorde jag strömmingslåda idag. Gubben satte några strömmingar i blöt på morgonen och de hade vattnat ur lagom på tre timmar. Då tog jag bort ryggbenen och de fenor som var kvar. Sen varvade jag tunna potatisskivor med litet lökringar och strömmingsfileerna i en ugnsform. Till sist hällde jag mjölk som jag vispat några ägg i över så att det nästan täckte potatisen. Några skivor palvat fläsk på ännu och in i ugnen med allt. Där får det vara tills potatisen är mjuk och äggstanningen stelnat. Strömmingslåda är härlig gammaldags mat. Det tar litet tid att tillreda men jag försker laga litet mera i gången så finns det till flere måltider. Lådan går bra att värma i stekpannan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar