12 feb. 2014

Valfrihet och ökad jämlikhet

Det blev idag diskussion om matkassar till hjälpbehövande. Själv tycker jag att alla situationer då vi väljer för någon annan minskar jämlikheten och människovärdet. I princip tycker jag det är bättre att ge bort mat till hjälpbehövande i stället för att slänga den på soptippen. Det som blir problematiskt för mig är att det som inte duger åt oss som köper förväntas duga åt den som inte har råd att köpa. När matkassarna sedan innehåller färdigmat och produkter som är långt processade är de ofta låga i näringsvärde och rika på salt och tillsatsämnen. Jag anser att den hjälp som ges skall ges på mottagarens villkor. Att ge på givarens villkor blir att ge uppifrån och ned och ökar ojämlikheten. Att ha kvar sin självbestämmanderätt, sitt eget ansvar över sina val är för mig frihet och att arbeta för att alla skall ha frihet att göra dessa val är jämlikhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar