16 feb. 2014

Söndagsmat

Söndagar är fina på många sätt. Oftast får jag sova länge - att jag gillar att sova är verkligen ingen överdrift. Att vakna utvilad utan väckarklocka är lyx. Söndagar innebär matlagning och att plocka undan efter helgen. Ofta lagar jag mat så att det räcker ett-par dagar åt gubben i veckan. Idag blev det siksoppa. När vi får fisk kommer det ofta mer än vi har behov för just då, sen kan det vara långa tider då näten är nästan tomma. Igår fick vi en sik som vi gav åt en granne. Jag hade just tagit upp två från frysen som behövde tillagas och då var en tredje för mycket. Vi delar gärna med oss då vi har mer än vi äter själv. Egentligen brukar vi inte frysa in särdeles mycket fisk heller för den måste användas ganska snabbt i alla fall. Efter matlagning och diskning bjöd vi grannen på kaffe. Gubbens namnsdag till ära gjorde jag -  eller snarare försökte jag göra kladdkaka. Kakan fastnade i formen så vacker blev den inte. Med vispad grädde till blev det ändå gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar