12 mars 2014

Damm och solsken

Idag har staden badat i solsken. Människor har bytt till tunnare jackor och ansikten vänds mot solens strålar. Jag är litet tudelad till sådana här solskensdagar. Det är skönt med ljus efter den långa vintern men allt ser dammigare och gråare ut då solen skiner. Den stora städningen har inte kommit igång så det är grus och sand på trottoarerna. Det har lovats snö och kallt till helgen så kanske gruset behövs ännu. Hoppas jag hinner se åtminstone några blommor på ön före det börjar snöa. Blommorna behövs också för att mota vårtröttheten, jag blir alltid så trött när det blir så här ljust ute. Kroppen hinner inte riktigt med i naturens hastighet. Jag blir slö och trött och på dåligt humör för att jag saknar energi. När jag kommer till ön ändrar humöret och jag får tid att ta in allt som håller på att ske. Jag tror att jag som människa mår bättre ju närmare naturen jag lever. Jag får skatta mig lycklig som har ett ställe att vara på där jag kan komma i balans med naturen och mig själv.

2 kommentarer:

  1. Det är klart man mår bättre i naturen - eller trädgården ;-) No ja, det finns också riktiga stadsmänniskor.
    Det är harmlig att du känner dig trött. Jag tror det händer precis tvärtom när solen skiner och det finns såååå mycket ljus. Hoppas du får se blommor!
    Jag blev så glad att hitta första två krokusar i staden idag morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Saila, jag är nog mera natur och trädgårdsmänniska. Snart hinner kroppen ifatt dagsljuset - ja nog får jag springa om jag skall hinna i solens hastighet, kanske jag blir i form på samma gång :D

      Radera