22 mars 2014

Våren framskrider

Fast naturen är ganska färglös finns det så många vackra detaljer att vila ögonen på. Överallt sticker det upp små blad och knoppar.
Idag fick jag syn på de första späda nässlorna. Jag fick lusta att plocka dem och laga soppa eller stuvning. Just idag blev det ändå inte eftersom vi höll på med den sista veden. Om det inte snöar eller regnar i morgon skall jag ändå passa på att plocka litet och laga en soppa åt mig att ta med till jobbet. Där kan jag sen flytta mig tillbaka till vår soliga vedbacke i tankarna. Hasslarna har ovanligt mycket hängen i år tycker jag. De är vackra men nog litet förargliga då de gör att ögon och näsa stockar sig.

2 kommentarer:

  1. Oj vilka fina tulpanblad! Och nässelsoppa, det är gott. Hoppas det inte regnar för mycket imorgon.

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag inte håller så noggrant reda på vad jag har planterat vet jag inte vad det är för en tulpan, jag har säkert köpt dem från nå'n reakorg. De har varit med några år redan och blommorna är röda och inte särskilt vackra, bladen är desto vackrare!. Här regnar det inte ännu, mulet är det men det gör ingenting efter gårdagens härliga solsken.

    SvaraRadera