5 mars 2014

Sommargäst

Jag har mejlat och kontaktat viktiga personer, tjänstemän och politiker, tidningar och radio. Viktiga personer har svarat vilket ju känns bra men de svar jag fått är utredningar av tjänstemän som verkligen inte känns lika bra. Det senaste var ELY-centralens chef som börjar sin förklaring till trafikminister med en beskrivning av mig. Min man och jag hade båda skrivit under mejlet jag sände men det är väldigt viktigt att beskriva mig i förklaringen. Jag beskrivs som sommargäst på ön. Visserligen är jag skriven i stan men sommargäst känns som en förolämpning. Jag börjar tappa tilltro till lagar som inte följs och förstår inte att man kan ringakta hur viktiga familj, släkt och vänner är också för en skärgårdsbo. Gäster städar inte, hämtar inte matkassar, betalar inte räkningar, sköter inte sjukvård.

Min älskade gubbe vill inte ha mer gäster än nödvändigt men han vill nog att jag skall komma hem. Kan tjänstemän faktiskt bestämma att jag är gäst eller hur många hem jag får ha? Eller kanske jag borde vända på steken och bjuda hem dessa tjänstemän som gäster till hemmet på ön, de kan ju börja med att fylla på vedförrådet i verandan, sådär sju korgar, bära vatten till bastun och dammsuga. Jag kan ta en promenad och komma in sen när dom har lagat mat och dukat fram. Fy vad jag blir arg och besviken.

2 kommentarer:

  1. Voi nej. Inte är du någon sommargäst! Det syns att dom inte har tid att ta reda på vad som händer, vad människor behöver för att klara sig och hur vi lever.

    SvaraRadera
  2. Tack Saila, det är skönt att veta att alla inte tycker att jag är en sommargäst. Det har ju nog varit en mild vinter men sommar var det nog inte i förrgår när jag var hemma sist.

    SvaraRadera