4 mars 2014

Att vara tyst

Jag borde lära mig att vara tyst. Att hålla mun. Att inte prata så mycket. Jag har lätt för att tycka och tänka en hel massa - men jag borde nog begrunda mera och prata mindre. Vi har från jobbet varit på tyst retreat i två dagar. Det var program med allt från antigymnastik till meditationer och bönestunder. Mycket god mat, bastu och tid att tänka var det också. Lägergården ligger naturskönt i Åbo skärgård och landskapet påminner litet om skärgården där vi har torpet. Vädret var uselt på morgonen då retreaten började, de hade kommit 5cm snöslask under natten så det var halt och vått men det hade slutat slaska så det förblev disigt och grått. Vädret lockade inte mig till några promenader fastän jag förberett mig och tagit med både kängor och utekläder. Jag valde att vila på rummet, läsa eller handarbeta mellan de fasta programpunkterna. Meditationerna var en ny erfarenhet för mig. Visst har jag varit på retreat under studietiden och då också varit med om retreat men man hinner glömma så mycket på tjugo år. Det var inte alls svårt att vara tyst och sitta stilla. Det var bara skönt, allt emellanåt fick jag söka koncentrationen på nytt och samla min tankar, men det var också skönt att låta tankarna flyga och vandra fritt.

Det blev ett fasligt hössel då tystnaden bröts, vi är ett arbetslag med många pratglada människor och det märktes att vi hållit igen i nästan två dagar. Erfarenheten av retreaten var fin och givande. Jag upplever ändå att jag inte behöver dra mig undan särskilt ofta för att tänka djupa tankar. Monotont kroppsligt arbete är för mig meditation, vedarbete, rodd, promenader, potatisupptagning och mycket mer. Om jag får göra detta arbete tillräckligt ofta mår jag både själsligt och kroppsligt bra. Jag tror att jag har relativt gott omdöme och kan nog för det mesta välja vad jag häver ur mig men visst blir jag irriterad på mig själv när jag säger och tycker så mycket.

2 kommentarer:

  1. Det är alltid bra och hälsosamt att stanna och titta lite hur man är och lever, och fundera om man kunde förändra något föt att bli eller må bättre. Det hände att min telefon var ur bruk en kväll, och det gjorde att jag valde inte öppna tv:n heller, och inte starta internet... det var så lugnt, och jag fick reparera en hel del gamla kläder som har väntat flera år på en hemsk höga! Jag tänkte ha, och försöker följa, en liten "mediapaasto" nu. Att bara inte ha allt på gång på samma tid: tv, nätet, sms, att inte byta från en till annan media hela tiden. Och jag hade inte ens märkte att jag hade blivit en sådan människa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med dig. Det är så lätt att sitta med datorn i famnen och se så tv. Mediefasta låter bra. Jag har redan bestämt att fasta genom att äta mindre kött och mera grönsaker men kanske jag kunde använda bara en elektronisk pryl i gången. Helt utan dator tror jag inte att jag skulle klara mig.

      Radera