19 mars 2014

Himmel och helvete

Hur är det i himlen? Är det gator av guld? Är det ljust och varmt? Var är himlen? Och vad är då helvetet, är det motsatsen? Är helvetet evigt om det finns? Oj vad många intressanta frågor och tankar, dem borde man grunna på litet oftare. Tänk att få diskutera med några andra som är intresserade att diskutera liknande frågor. Att få lyssna på erfarna människors uppfattningar om frågor som så ofta blir klichéer, att få lyssna och utbyta tankar utan att trampa varandra på tårna. Det blir så lätt missförstånd då trosfrågor ventileras. Kyrkan säger si, kyrkan säger så, eller rättare sagt människor som uppfattas representera kyrkan får stå för hela kyrkan. Jag har väl funderat en och annan gång på dessa frågor förut också. Främst för att göra det klart för mig vad jag själv tror men likväl är diskussioner mycket intressantare än ensamma funderingar. Om jag tror fel då? Finns det fel och rätt svar på dessa frågor? Är det så farligt då om jag inte vet vad jag skall tro? Egentligen är det väl inte farligt alls, tror jag. Nåd finns väl just för att det skall finnas hopp för oss som annars inte skulle ha en chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar