26 mars 2014

En trogen vän

Vi har en fantastisk vän. Den äter vårt skräp och gör svart mylla. Rätt gissat det är komposten. I vinter har det varit riktigt kallt endast två veckor och då stannade processen upp men nu fräser komposten på igen. Jag fick den att vakna till liv genom att banda litet urin, kanske 2 dl med en halv liter vatten, det hällde jag helt sonika i komposten och vips så började den bli varm. Eller vips på ett dygn ungefär.


Jag tror att den frös för att den fick litet dåligt med mat före den kalla perioden och för att den började vara full. Här om helgen tömde jag bort sådär ett halvt skottkärrs lass med kompost så att det nya skulle få rum och luft. Litet torrt strö kommer att behövas då den färdiga komposten är en aning för våt ännu. Den färdiga komposten satte jag bredvid växthuset i en öppen kompost än så länge.


Jag tror att den är för kraftig att sätta ut på den kalla jorden. Sedan då det går att luckra in den i jorden med litet torv eller mull går det säkert bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar