27 mars 2014

Svett och sinnesfrid

Förra helgen blev vi färdiga med vedprojektet. Det gick som en dans. Sonen orkar jobba för två så vi andra fick bara hänga med. Vädret var dessutom det bästa tänkbara, solen sken från en molnfri himmel.




När vi var färdiga med det andra lasset stjälpte vi det i backen bredvid vedlidret, därifrån är det sedan kortare väg att kärra in den torra veden någongång i juni.



Jag brukar säga att vedarbete är som meditation för mig. När jag står vid vedklyven eller radar ved i vedlidret måste jag koncentrera mig. När kroppen är upptagen med sådan litet ensidig sysselsättning stiger det upp alla möjliga tankar ur det undermedvetna, både positiva och negativa. När jag jobbar hinner tänka och fundera igenom det mesta. Om det inte räcker med en genomgång brukar de komma tillbaka en annan gång, när tankarna är färdig bearbetade kan hjärnan lämna dem och sinnet får frid.

2 kommentarer:

  1. Det är just det! Och detsamma med trädgårdsarbetet eller målning, som jag gjorde idag. Att höra ingenting, bara fåglar, och att inte ens veta vilken tid det är... det är härligt. Att bara vara och låta tankarna vandra. Jag arbetar då med artiklar nästan utan medvetande. Sedan är det lätt att komma in och börja skriva, då går det snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att rensa ogräs brukar fungera så för mig också. Varför springa på meditations kurser när det är gratis hemma :)

      Radera